KUALA LUMPUR, 23 Jun – Dasar kabotaj akan diperkenalkan semula di Sarawak atas permintaan kerajaan Sarawak, kata Menteri Pengangkutan Anthony Loke.

Beliau berkata dasar itu bertujuan untuk menyokong pertumbuhan industri perkapalan domestik khususnya di Sarawak berikutan jumlah syarikat perkapalan dan aktiviti pembinaan kapal yang tinggi di negeri berkenaan.

“Atas permintaan kerajaan Sarawak, kami bersetuju untuk mengembalikan semula dasar kabotaj untuk menyokong pertumbuhan industri perkapalan domestik di Sarawak,” katanya pada sidang media selepas menyempurnakan perasmian perjalanan dan persinggahan sulung kapal kontena, M V MTT Bintangor di West Port, Pelabuhan Klang, hari ini,

Loke berkata dasar kabotaj telah dikecualikan pada Jun 2017 dan terdapat salah tanggapan bahawa ia tidak membenarkan kapal asing daripada terus berlabuh di pelabuhan Sabah dan Sarawak.

“Sebelum ini, terdapat dasar yang menetapkan Pelabuhan Klang sebagai pusat muatan nasional tetapi saya telah menjelaskan bahawa kita tidak lagi menggunakan dasar ini….kapal asing kini boleh berlabuh di mana-mana pelabuhan di negara ini tanpa sebarang masalah,” katanya.

Beliau menjelaskan dasar kabotaj melibatkan perkapalan domestik antara pelabuhan di Semenanjung Malaysia dan di Sabah dan Sarawak.

“Dasar ini serupa dengan peraturan syarikat penerbangan domestik kami. Contohnya, syarikat penerbangan antarabangsa tidak dibenarkan mengendalikan penerbangan antara Kuala Lumpur dan Kuching, Sarawak, hanya syarikat-syarikat penerbangan Malaysia boleh menyediakan perkhidmatan tersebut.

“Bagaimanapun, syarikat penerbangan antarabangsa boleh mengendalikan penerbangan terus ke Sabah dan Sarawak seperti Singapore Airlines melakukan penerbangan ke Kuching atau syarikat penerbangan dari China dan Korea Selatan yang mempunyai perkhidmatan penerbangan ke Kota Kinabalu,” kata Loke.

Beliau menegaskan bahawa memperkenalkan semula dasar kabotaj di Sarawak bermakna hanya pengendali kapal domestik akan dibenarkan mengangkut barangan antara Semenanjung Malaysia dan Sabah dan Sarawak.

“Dasar ini yang diminta oleh kerajaan Sarawak bertujuan untuk melindungi syarikat perkapalan tempatan dan meningkatkan keyakinan mereka untuk melabur dalam kapal baharu untuk pasaran tempatan,” katanya.

Loke berkata pengecualian dasar kabotaj pada tahun 2017 membenarkan kapal asing mengangkut barangan dari Semenanjung Malaysia ke Sabah dan Sarawak.

Bagaimanapun, pengecualian tersebut tidak membantu mengurangkan harga barangan pengguna di negeri-negeri berkenaan termasuk di Labuan, katanya,

“Pengecualian itu memberi kesan negatif kepada industri perkapalan domestik kerana membuka persaingan kepada pengendali kapal asing menyebabkan banyak syarikat perkapalan tempatan tidak dapat bersaing sehingga menyebabkan mereka menghentikan operasi,” katanya.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here